PETANI KECIL VS PENEROKAAN TANAH BARU
 
Pada masa kini, strategi peningkatan hasil tanaman melalui pembukaan tanah hutan yang berterusan adalah sudah tidak rasional (Strategic Framework for FAO 2000-2015). Seperti mana yang digariskan di dalam dasar dan matlamat pertanian di negeri Sabah, peningkatan ke arah pengeluaran hasil tanaman melalui penggunaan optima sumber-sumber adalah merupakan strategi jabatan. Pembukaan keluasan tanah yang lebih besar bermakna lebih luas kawasan penanaman untuk dijaga. Kebun para petani di Sabah adalah bersifat kecil-kecilan (< 10 hektar). Tumpuan harus diberikan kepada peningkatan hasil berbanding pembukaan tanah yang lebih luas.
 
PERSOALAN yang timbul, adakah hasil keluaran petani Sabah sudah mencapai tahap optima?
 
Tinjauan dilakukan ke atas limajenis tanaman yang berkait rapat dengan orang kampung iaitusawit, getah, koko, ubi keladi dan lada hitam (Rajah 1). Koko, ubi keladi dan lada hitam menunjukkan penurunan ketarakeluasan penanaman di antara tahun 2004 dan 2012 (laman web Jabatan Pertanian Sabah, diakses pada 23 Jan 2016).
 
Berdasarkan unjuran, data menggambarkan penurunan hasil pengeluaranbagi tiga jenis tanaman ini semasa tempoh 8 tahun tersebut. Tanpa usaha untuk meningkatkan hasil, adalah sukar untuk mencapai tahap pengeluaran hasil maksimum yang seterusnya memberikan impak rendah terhadap pembangunan pertanian di Sabah khususnya kepada petani kecil. Pergantungan penuh terhadap kesuburan tanah, iklim dan serangan perosak adalah faktor variasi yang menentukan hasil akhir pengeluaran. Dapatkah petani mengawal faktor variasi ini? Mengawal variasi hasil ini adalah bermakna peningkatan hasil (keuntungan).
Rajah 1: Perbandingan keluasan penanaman tahun 2004 dan 2012
 
Alex Korom
FPA, UiTM Sabah

Published by,
Program NBFM
Native Business & Farming Management
Labels:
This is the most recent post.
Older Post

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.